Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2009
Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2009
Γηρομέρι
Αναμνηστική φωτογραφία στο μοναστήρι του Γηρομερίουτο δεκαπενταύγουστο.
Οι Σαγιαδινοί πήγαιναν στο πανηγύρι από την προηγούμενη μέρα
κι είχανε και τον οντά τους, αλλά από τη μέρα
που μπατάρισε το φορτηγό έξω από το νοσοκομείο στο Φιλιάτι στσι
Κογγέλες, κι έκοψε το χέρι του ο Γιώργος του Κόρου,
σταμάτησαν να πηγαίνουν...
Στη φωτογραφία από αριστερά όρθιοι ο Λέκος του Φείδη
ο Τέλης τ' Αντώνη, ο Γεώργιος Βουγίδης ο λόγιος δημοσιογράφος
από το Γηρομέρι,
ο Νικόλα Σκέντος ο Γιώργο Σκέντος κι ο Βασίλη Ντούκας.
Καθιστές από δεξιά η Δημητρούλα Τρουμπάτα,
η Βασιλεία του Ντούκα
γυναίκα του Σωκράτη Μπέμπη (η όρθια κοπελίτσα)
η μάνα της η Νίκη του Ντούκα γυναίκα του Βασίλη
η Μαγδάλω του Σκέντου γυναίκα του Νικόλα,
η Ελένη του Σκέντου, η Γιαννούλα του Σκέντου,
η Λευτέρω του Σκέντου (γυναίκα του Νάσιου Παπά)
η Σταματία Αντωνίου (γυναίκα του Πούλιου Μαγγούρα)
Η Λίκα του Φραγκίσκου, αδερφή του Γιώργου Τρουμπάτα
η αδερφή της η Βασιλική Τρουμπάτα που παντρεύτηκε τον Κύρκο,
(πιο πίσω στις αναρτήσεις υπάρχει το προσκλητήριο
του γάμου της) κι η αδερφή της Κωσταντινιά (Νια) Τρουμπάτα
(παντρεύτηκε το Φάνη Φείδη που σκότωσαν στην Παραμυθιά με τους 49)
Τα καθιστά παιδιά είναι από αριστερά ο Λάκης του Τσιάμη (τση Πασιάς)
ο Φάνης του Μποτίλιου (Σκέντος) ο Λάκης του Ντούκα
κι ο Γόλης του Μπιρμπίλη.
Η φωτογραφία πρέπει να είναι του ΄30 και παρατηρούμε
ότι όλες οι Σαγιαδινές φοράνε μοντέρνα ρούχα.
Ούτε μια δεν φοράει παραδοσιακή ενδυμασία
ή κάποιο εξάρτημά της...
Η αναγνώριση έγινε από τη Χώρη του Ντωνάδου και το Λάρη.
Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2009
Δευτέρα 31 Αυγούστου 2009
Σάββατο 29 Αυγούστου 2009
Πέμπτη 20 Αυγούστου 2009
Σάββατο 15 Αυγούστου 2009
Βρύση
Άρχισε η κατασκευή της βρύσης στην παλιά Σαγιάδα!Ένας πέτρινος τοίχος θα οριοθετεί το χώρο του πανηγυριού
και ανάμεσα θα βρίσκεται η βρύση.
Το νερό θα κυλάει μέσα από τα βράχια
που είναι πολύ όμορφα για να τα σκεπάσουμε με τοίχο
κι έτσι θα παραμείνουν στη θέση τους.
Μια μεγάλη καμάρα θα σκεπάζει τη βρύση
ενώ δίπλα της θα κατασκευαστεί μια μικρή σκάλα.
Αργότερα μπορούμε να διαμορφώσουμε το χώρο
μπροστά από τα παλιά μαγαζιά
ώστε να μπορεί να κάθεται και εκεί ο κόσμος
που παρακολουθεί τις εκδηλώσεις.
Κατά μήκος του τοίχου θα κατασκευαστεί
ένας πέτρινος πάγκος.
Κυριακή 9 Αυγούστου 2009
Λευτέρω του Τρουμπάτα

Ο στόχος είναι η "Σούλα" να ντυθεί
σαν τη Λευτέρω του Τρουμπάτα
που φαίνεται στην παραπάνω φωτογραφία του 1940.
Έτσι ντύνονταν οι παντρεμένες Σαγιαδινές
πριν από τον πόλεμο.
Το φουστάνι μοιάζει με το Πλαισιώτικο
την ποδιά και το μαντήλι την έραψε η Χώρη
ο ντουλαμάς ετοιμάζεται
(σώζεται ένας της μάνας της Κατίνας του Μάντου)
γιλέκο υπάρχει
και θα χρειαστούμε κοσμήματα
που ήταν κοινά σ' όλη την Ήπειρο.
Η Λευτέρω φοράει και μπροστέλα
που είναι παλιότερη "μόδα"
αφού το φουστάνι είχε το δικό του πλουμιστό γιακά.
Μετά θα μπορούμε να κάνουμε αναπαραγωγή αυτής της φορεσιάς
για το χορευτικό της Σαγιάδας.
Βέβαια το δύσκολο είναι να φτιάξουμε την πιό παλιά φορεσιά
πριν το φουστάνι.
Αυτό θα πάρει καιρό αλλά ευτυχώς σώζεται το σεγκούνι,
η ζώνη, το ζουνάρι, η μπροστέλα και το ρουτί.
σαν τη Λευτέρω του Τρουμπάτα
που φαίνεται στην παραπάνω φωτογραφία του 1940.
Έτσι ντύνονταν οι παντρεμένες Σαγιαδινές
πριν από τον πόλεμο.
Το φουστάνι μοιάζει με το Πλαισιώτικο
την ποδιά και το μαντήλι την έραψε η Χώρη
ο ντουλαμάς ετοιμάζεται
(σώζεται ένας της μάνας της Κατίνας του Μάντου)
γιλέκο υπάρχει
και θα χρειαστούμε κοσμήματα
που ήταν κοινά σ' όλη την Ήπειρο.
Η Λευτέρω φοράει και μπροστέλα
που είναι παλιότερη "μόδα"
αφού το φουστάνι είχε το δικό του πλουμιστό γιακά.
Μετά θα μπορούμε να κάνουμε αναπαραγωγή αυτής της φορεσιάς
για το χορευτικό της Σαγιάδας.
Βέβαια το δύσκολο είναι να φτιάξουμε την πιό παλιά φορεσιά
πριν το φουστάνι.
Αυτό θα πάρει καιρό αλλά ευτυχώς σώζεται το σεγκούνι,
η ζώνη, το ζουνάρι, η μπροστέλα και το ρουτί.
Χώρη και Σούλα

Η Χώρη ντύνει τη Σούλα.Καινούργιο μαντήλι και ποδιά
απόχτησε η "Σούλα" η κούκλα που προσπαθάμε
χρόνια τώρα να ντύσουμε με Σαγιαδινή φορεσιά.
Το ρουτί,η μπροστέλα, η ζώνη και το ζουνάρι
είναι τση βάβως τση Κωτσιακέραινας
το σιεγκούνι είναι τση βάβως
τση Τούλας του Γιάτση
το γιλέκο είναι τση Γκέλως του Αντωνάδου
(αδερφής του Σπύρο Μπομπολή)
τα τσαρούχια τάσιασε ο Μέλιος απ' το Φιλιάτι
τση κάλτσες τσ' έπλεξε η Μεμέ από την Κονίσπολη
και το πλουμιστό μαντήλι
και την καταπληκτική ποδιά
την έφτιαξε η Χώρη με τα χεράκια της!
Τώρα ετοιμάζει το ντουλαμά (το σακάκι).
Άντε, του χρόνου στο πανηγύρι τσ' ΑγιοΠαρασκευής
η Σούλα θα χορέψει στ' αλώνι!
Σάββατο 1 Αυγούστου 2009
Πέμπτη 30 Ιουλίου 2009
Τρίτη 28 Ιουλίου 2009


Στο περίφημο πια αλώνι τση εκκσιάςφτιάχνεται σιγά σιγά η τρίτη πόρτα
που θα απομονώσει το χώρο της εκκλησίας του αλωνιού
και του Μπούρμπουλα από το υπόλοιπο χωριό.
Το ιστορικό κέντρο της παλιάς Σαγιάδας
θα φτιαχτεί και θα το χαιρόμαστε
σαν να έφυγαν οι κάτοικοι μόλις χτες.
Τα γελάδια δεν θα μπορούν να σταυλίζουν πια σ' αυτό το χώρο!
Θα παραμένει καθαρός και έτοιμος για το επόμενο πανηγύρι,
την επόμενη εκδήλωση.
Ακόμα ετοιμάζεται κι η βρύση !
Ναι η βρύση που έφυγε με το σεισμό και πήγε στο Πιάδι
ξαναγυρνάει επιτέλους στο κέντρο του χωριού!
Αν έζηγαν οι κακομοίρες οι Σαγιαδινές
που κουβάλαγαν νερό με τσι βαρέλες
θα νάκαναν μεγάλες χαρές!
Κυριακή 26 Ιουλίου 2009
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)













