Περσσότερα στο LA BASTIA...
Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013
Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2013
Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2013
Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2013
Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013
Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013
Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2013
Στο Καστρί
Αρχείο Γιώργου Κέρου.
ΜΕ ΤΑ ΓΥΑΛΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΑΝΝΗ-ΜΑΝΤΟΣ.....ΤΕΡΜΑ ΔΕΞΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΑΚΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΩΤΗ-ΚΟΛΟΒΗΣ-ΓΙΑΤΡΟΣ.......
ΜΠΡΟΣΤΑ , ΤΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΩΤΗ-ΜΠΑΛΛΟΣ-ΤΣΙΛΑΛΑΚΑΦΑΓΙΩ..
...ΚΑΙ Ο
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ-ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ-ΡΕΝΤΖΙΟΣ -ΝΟΤΗΣ ΓΑΛΑΝΟΣ.....
ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ????
Λ.Α.-Λαρης
ΜΕ ΤΑ ΓΥΑΛΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΑΝΝΗ-ΜΑΝΤΟΣ.....ΤΕΡΜΑ ΔΕΞΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΑΚΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΩΤΗ-ΚΟΛΟΒΗΣ-ΓΙΑΤΡΟΣ.......
ΜΠΡΟΣΤΑ , ΤΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΩΤΗ-ΜΠΑΛΛΟΣ-ΤΣΙΛΑΛΑΚΑΦΑΓΙΩ..
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ-ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ-ΡΕΝΤΖΙΟΣ -ΝΟΤΗΣ ΓΑΛΑΝΟΣ.....
ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ????
Λ.Α.-Λαρης
Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013
Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013
ΣΑΓΙΑΔΑ: ΘΥΜΑΤΑ ΤΩΝ
ΙΤΑΛΩΝ ΚΑΙ ΓΕΡΜΑΝΩΝ ΚΑΤΑΚΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΟΤΣΑΜΗΔΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ ΤΟΥΣ.
ΙΤΑΛΟΙ
ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΣ ΣΑΓΙΑΔΑΣ
(28-11-1940)
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΕΝΤΟΣ
ΟΥΡΑΝΙΑ ΛΟΥΚΑ
ΓΙΩΡΓΑΚΗΣ ΛΟΥΚΑΣ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΛΟΥΚΑ
ΕΛΕΝΗ ΣΚΕΝΤΟΥ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΚΕΝΤΟΥ
ΠΕΤΡΟΣ ΜΕΝΤΗΣ
ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΕΛΕΝΗ ΚΕΡΟΥ (ΛΙΟΚΟΣΗ)
ΜΠΕΣΜΠΕΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
ΑΛΒΑΝΟΤΣΑΜΗΔΕΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΛΟΥΚΑΣ
πριν καεί η Σαγιάδα
ΓΕΡΜΑΝΟΙ
ΜΙΧΑΗΛ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ πριν καεί
(29-8-1943)
ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΔΟΣ στο
κάψιμο
ΣΠΥΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ »
ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΣΑΓΙΑΔΑ
(ΜΕΤΑ ΤΗΝ 29-8-1943)
ΑΛΙΚΗ ΑΝΤΩΝΑΔΟΥ
–ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΚΟΡΟΣ
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΖΩΗΣ
ΘΩΜΑΣ ΚΕΡΟΣ
(ΑΥΧΕΝΑΣ)
ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΟΥΚΑΣ
(ΤΣΙΟΦΛΙΚΙ)
ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΓΙΑΤΣΕΣ
(ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ)
ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΦΕΙΔΗΣ
(ΣΜΙΝΕΤΣΗ)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΣΙΑΚΟΣ
ΛΑΖΑΡΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ (ΤΣΙΑΤΣΗΣ)
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΥΤΗΣ
Δημήτριος Λέντζαρης
Στην εκπαιδευτική περιφέρεια Φιλιατών,
αναπληρωτής επιθεωρητού ήταν ο δάσκαλος Γεώργιος Οικονόμου.
Ο δάσκαλος και δήμαρχος Φιλιατών Δημήτριος Ι. Λέντζαρης (1917-2003), από το Πλαίσιο, έγραψε μια ιστορική βιογραφία με τον τίτλο «ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΛΒΑΝΙΚΟ ΕΠΟΣ, ΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ, ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ (1940-1945-1976) την οποία κυκλοφόρησε σε λίγα αντίτυπα. Να πως περιγράφει τη θητεία του στη Σαγιάδα:
Στην εκπαιδευτική περιφέρεια Φιλιατών, αναπληρωτής επιθεωρητού ήταν ο δάσκαλος Γεώργιος Οικονόμου.
Αυτός με τοποθέτησε προσωρινά στο Δημοτικό Σχολείο Κώτσικας. Ένα πρωϊνό, μαζί με τον δάσκαλο των θρησκευτικών, το όνομα του οποίου μου διαφεύγει, και ο οποίος ήταν γνώστης της αραβικής γλώσσας και δίδασκε το Κοράνι στα παιδιά του σχολείου (ήταν όλα μουσουλμάνοι) και πληρωνόταν από το Ελληνικό Δημόσιο, πήγαμε στο χωριό Κώτσικα που είναι απέναντι από το Πλαίσιο και ανοίξαμε το σχολείο. Χτυπήσαμε τον κώδωνα του σχολείου και περιμέναμε να έλθουν οι μαθητές. Οι ώρες περνούσαν. Περιμέναμε περίπου τρεις ώρες αλλά κανένας μαθητής να φανεί. Τότε ο μουσουλμάνος δάσκαλος του Κορανίου που καταγόταν από το Φιλιάτι μου είπε: “Δεν τα στέλνουν τα παιδιά τους να μάθουν Ελληνικά γράμματα. Εγώ έχω μια φυλλάδα Αλβανίτικη, να σου τη δώσω να τους διδάξεις Αλβανικά για να έλθουν. Τότε του είπα εγώ είμαι δάσκαλος για τα Ελληνικά και με πληρώνει το Κράτος να μάθω τους Έλληνες Ελληνικά και σηκώθηκα και έφυγα. Την άλλη μέρα πήγα στο Φιλιάτι. Βρήκα τον επιθεωρητή, του διηγήθηκα το περιστατικό και του είπα: “Να ποιούς χαίδεύετε και πληρώνετε. Αυτοί δεν έχουν μπέσα”.
Ο δάσκαλος και δήμαρχος Φιλιατών Δημήτριος Ι. Λέντζαρης (1917-2003), από το Πλαίσιο, έγραψε μια ιστορική βιογραφία με τον τίτλο «ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΛΒΑΝΙΚΟ ΕΠΟΣ, ΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ, ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ (1940-1945-1976) την οποία κυκλοφόρησε σε λίγα αντίτυπα. Να πως περιγράφει τη θητεία του στη Σαγιάδα:
Στην εκπαιδευτική περιφέρεια Φιλιατών, αναπληρωτής επιθεωρητού ήταν ο δάσκαλος Γεώργιος Οικονόμου.
Αυτός με τοποθέτησε προσωρινά στο Δημοτικό Σχολείο Κώτσικας. Ένα πρωϊνό, μαζί με τον δάσκαλο των θρησκευτικών, το όνομα του οποίου μου διαφεύγει, και ο οποίος ήταν γνώστης της αραβικής γλώσσας και δίδασκε το Κοράνι στα παιδιά του σχολείου (ήταν όλα μουσουλμάνοι) και πληρωνόταν από το Ελληνικό Δημόσιο, πήγαμε στο χωριό Κώτσικα που είναι απέναντι από το Πλαίσιο και ανοίξαμε το σχολείο. Χτυπήσαμε τον κώδωνα του σχολείου και περιμέναμε να έλθουν οι μαθητές. Οι ώρες περνούσαν. Περιμέναμε περίπου τρεις ώρες αλλά κανένας μαθητής να φανεί. Τότε ο μουσουλμάνος δάσκαλος του Κορανίου που καταγόταν από το Φιλιάτι μου είπε: “Δεν τα στέλνουν τα παιδιά τους να μάθουν Ελληνικά γράμματα. Εγώ έχω μια φυλλάδα Αλβανίτικη, να σου τη δώσω να τους διδάξεις Αλβανικά για να έλθουν. Τότε του είπα εγώ είμαι δάσκαλος για τα Ελληνικά και με πληρώνει το Κράτος να μάθω τους Έλληνες Ελληνικά και σηκώθηκα και έφυγα. Την άλλη μέρα πήγα στο Φιλιάτι. Βρήκα τον επιθεωρητή, του διηγήθηκα το περιστατικό και του είπα: “Να ποιούς χαίδεύετε και πληρώνετε. Αυτοί δεν έχουν μπέσα”.
Κούνησε το κεφάλι του,
σηκώθηκε όρθιος και νευρικά μου είπε: “Θα πάτε στη Σαγιάδα. Εκεί με τις άλλες συνάδελφες
θα ανοίξετε το σχολείο της Σαγιάδας”.
Ο χρόνος κυλάει υπό κατοχή με φόβο και με θλίψη για το κατάντημά
μας. Με όρισαν και εκκαθαριστή των αποδοχών των δασκάλων της περιοχής Σαγιάδας-Πλαισίου
και συχνά πήγαινα στο Φιλιάτι για να πληρωθώ. Πληρονόμαστε με χαρτονομίσματα Μεσογειακά-Τσολάκογλου
των 100.000 δρχ., των 500.000 δρχ., 1.000.000 δρχ. και 25.000.000 δρχ. Στη Σαγιάδα
παρέμεινα μέχρι τα Χριστούγεννα 1942. Κατά τον χρόνο αυτό είχα πολλές συναντήσεις
με τους Ιταλούς που έμειναν στη Σαγιάδα. Μια μέρα μάλιστα παρακολούθησα και μια
λειτουργία Καθολική που έγινε στον αυλόγυρο του Γραφείου του Ιταλών. Οι Ιταλοί μου
συμπεριφέρονταν πολύ καλά. Στο σχολείο δεν βάζαμε την σημαία μας, ούτε λέγαμε τον
Εθνικό Ύμνο. Εμείς, αντ’ αυτού τραγουδούσαμε στα παιδιά άλλα εθνικά τραγούδια. Τον
Γεροπλάτανο και άλλα.
Μια μέρα εκεί που καθόμουν στο
πεζούλι του Γραφείου των Ιταλών, με πλησιάζει ο Τσιαπούνης από την Λιόψη και μου
αρχίζει συζήτηση για την κατάσταση, τη λειτουργία του σχολείου κι άλλα. Μεταξύ των
άλλων συζητούσαμε και για τον οπλισμό που κρατάν οι Έλληνες. Τι τον θέλουν; Εκτός
αν φοβούνται από σας, που όλοι σας έχετε όπλα. Αυτή η συζήτηση ήταν ικανή να φτάσει
στα αυτιά των Ιταλών και να διαδώσει ότι εγώ του είπα ότι όλοι κρατάμε όπλα και
μάλιστα οπλοπολυβόλα. Τα έμαθα από τους Ιταλούς και το διέψευσα. Από τη Σαγιάδα
πήγαινα στο χωριό μου κάθε Σάββατο. Σtο σχολείο της Σαγιάδας υπηρετούσαμε τέσσερις
δάσκαλοι. Εγώ, η Ευφροσύνη Τάση, νηπιαγωγός, η Σοφία Κάσκαρη-Τάσση και η Ευγενία
Ηλιάδου.ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ Ε.Α.Μ.
Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2013
Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2013
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)


















